מצוות כתיבת ספר תורה

בס"ד

מצוות עשה מן התורה, זו שחותמת את מנין תרי"ג המצוות, שכל יהודי יכתוב לעצמו ספר תורה, שנאמר (דברים לא, יט): "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת", 

כוונת התורה בזה שמצווה גדולה על כל אחד ואחד מישראל שיכתוב לעצמו את כל התורה שכלולה בה שירת האזינו. 

אפילו אדם שירש מאבותיו ספר תורה כשר, אינו יוצא ידי חובת המצווה הזו, אלא עליו לכתוב את התורה בעצמו (סנהדרין כא, ב). "וכל המקיים מצווה זו, מעלה עליו הכתוב כאילו קיבל התורה מהר סיני (מנחות ל, א)". 

לכתחילה מצווה מן המובחר שיכתוב בעצמו את התורה בדיו על קלף. אבל אם אינו יודע לכתוב, או שהוא טרוד במלאכתו ואין לו פנאי לכתוב את התורה, "יכול לקיים את המצווה על ידי שישכור סופר שיכתוב עבורו את התורה וגם בזה יוצא ידי המצווה מן המובחר". 

אבל אם יקנה ספר תורה שכבר נשלמה כתיבתו, אע"פ שקיים את המצווה, לא קיים מצווה מן המובחר, שכן הספר נכתב שלא בשליחותו, ואמרו חכמים שהרי הוא כחוטף מצווה מן השוק. ולכן גם מי שאינו רוצה לטרוח בחיפוש הסופר אלא רוצה לקנות ספר מוכן, יקנה ספר שעדיין חסרות בו כמה אותיות, והסופר יכתבן בשליחותו ובזה יהיה שותף בהשלמת כתיבת התורה (מנחות ל, א; רש"י ונמוק"י, רמ"א יו"ד ער, א, וערוה"ש ער, ב).

שני טעמים עיקריים נאמרו למצווה זו; 

הראשון, בכתיבת התורה על הקלף בדיו, כמסורת המקובלת איש מפי איש עד למשה מסיני, יש משום המשכת התורה, וכפי שאמרו חז"ל שכל המקיים מצווה זו מעלה עליו הכתוב כאילו קיבל התורה מהר סיני (מנחות ל, א). 

הטעם השני, כדי שיהיו ספרי התורה נמצאים אצל כל אחד מישראל, ויוכלו ללמוד בהם תמיד, למען יזכו לדעת את ה' ולקיים את מצוותיו. ואף אם ירש אדם ספר מהוריו, מכל מקום יתכן ויקשה עליו הלימוד בספר הישן, ועל כן ציוותה התורה שכל אחד יכתוב לעצמו ספר שבו ילמד כל ימי חייו. וכן כתב בספר החינוך (מצווה תרי"ג).

על ידי רכישת חלק בספר התורה באמצעות מערכת "תורה קליק" מקיימים את מצוות "ועתה כתבו לכם" בהידור רב לפי כל הפוסקים, היות ובזמן הרכישה הנכם ממנים לשליח את הסופר שיכתוב בעבורכם את החלק הספציפי אותו בחרתם בשונה ממצב בו הייתם רוכשים חלק לא ידוע שאז המצווה לא היתה מתקיימת בהידור כה רב.

כל פעולה במערכת נעשית לאחר התייעצות עם רבניה אשר מנחים אותה בכל צעד ושעל על ממת שהשותפים בכל קמפיין יזכו לקיים את המצווה החשובה הזו בהידור רב ככל האפשר…

לרכישת חלק בספר תורה>>

עוד מאמרים

מאי סגולה ?! ספר תורה.

הגמרא במסכת בבא בתרא שואלת: "מאי סגולה?! ספר תורה."סגולה לרפואה, הורדת הקטרוגים ועין הרע סגולה לעשירות והצלחה. סגולה לכניסה לגאולה.ידוע מהבעל שם טוב כי השתתפות בכתיבת אות בספר תורה היא סגולה לרפואה ולהורדת הקטרוגים ועין הרע חכמינו זיכרונם לברכה מלמדים אותנו ברוח קודשם כי: "הרוצה שיתקיימו נכסיו – יקנה ספר תורה". "..והייתה עת צרה אשר לא נהיתה מהיות ג

מחיר ספר תורה

למדנו שמצווה על כל אדם מישראל לכתוב ספר תורה בדיו על קלף, אלא שלא קל לקיים מצווה זו, מחירו של ספר תורה גבוה מאוד. ספר תורה בכתב ספרדי עולה למעלה מעשרים אלף דולר, וספר תורה בכתב בית יוסף שהאשכנזים קוראים בו עולה קרוב לשלושים אלף דולר. ההבדל במחירים נובע בעיקר מכך שהכתיבה האשכנזית מהוקצעת וכתיבתה אורכת זמן רב. ברור אם כן שלרוב רובם של האנשים קשה מאוד

סגולות ברכישת אות בספר תורה

המצווה אחרונה בתרי"ג מצוות היא מצוות כתיבת אות בספר תורה. "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת". ( ספר דברים פרק ל"א פסוק י"ט ). חשיבות העניין לפי שמובנת על פי מפרשי התורה. נלמדת מפרשת האזינו שהקב"ה מצווה עלינו לכתוב ספר תורה. מצוות כתיבת ספר תורה היא מצווה שמאחדת את כולנו. ישנה חשיבות גדולה להיות כתובים בספר התורה. ואלו הן הסגולות ברכישת אות בספר תור

האם מצוות כתיבת ספר תורה היא דווקא כשהספר נשאר ברשותו של הכותב?

בס"ד האם כדי לקיים את המצווה די לכתוב ספר תורה, אבל אין צורך שאח"כ ספר התורה ישאר ברשות הכותב כל ימיו ויכול ליתנו במתנה לבית כנסת, או שהמצווה דווקא שספר התורה ישאר ברשותו כל ימיו? לדעת ה'בית-יהודה' (ח"א יו"ד כ"ג) כל זמן שספר התורה נשאר בבעלותו הוא מקיים את המצווה, אבל אם נתנו במתנה לציבור, אינו מקיים את המצווה. לעומת זאת דעת ה'בני-יונה' שה

האם מצוות הכתיבה על האדם בעצמו או על ידי שליח?

בס"ד כידוע מצוות עשה מן התורה לכל אדם מישראל לכתוב לעצמו ספר תורה או לשכור סופר שיכתוב עבורו את ספר התורה ובכך מקיים את מצוות ה' "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת". אך כיוון שמחירו של ספר התורה גבוה ואין יכולת ביד רוב האנשים לממן כתיבת ספר תורה שלם, התעוררה שאלה; "האם ניתן לקיים את המצווה בשותפות, באופן שמספר אנשים יתאגדו יחד על מנת שכל אחד יתר